Erfaren personalejuridisk fuldmægtig til Folkekirkens HR i København

Specialkonsulent / By-, Land- og Kirkeministeriet / personalejura / HR / forhandling / Fuldtid / Fuldtid / Estimeret lønniveau ca. 40.000 - 55.000 kr/md

Erfaren personalejuridisk fuldmægtig eller specialkonsulent til Folkekirkens HR i By-, Land- og Kirkeministeriet

Har du lyst til at arbejde tæt på de politiske beslutningsprocesser og være med til at sikre det faglige fundament for demokratiet? Trives du med stort ansvar og en høj grad af indflydelse på opgavevaretagelsen, og synes du, at det kunne være spændende at beskæftige dig med en af Danmarks største arbejdspladser?

Stillingen i kontoret for Folkekirkens HR

Folkekirkens HR er en del af By-, Land- og Kirkeministeriets departement, og har en bred portefølje af HR-opgaver rettet mod ca. 1.700 arbejdsgivere og ca. 10.000 ansatte primært i folkekirken. Folkekirkens HR varetager en række arbejdsgiverfunktioner på personaleområdet, og er bl.a. ansættelsesmyndighed for biskopper, provster og præster i folkekirken, ligesom vi udvikler og understøtter det uddannelses- og arbejdsmiljøpolitiske arbejde i folkekirken.

Kontoret har en meget bred HR-opgaveportefølje med sagsbehandling, rådgivningsopgaver, forhandlingsopgaver, udviklingsopgaver, myndighedsbetjening, ministerbetjening mv. Folkekirkens HR lægger vægt på en tæt dialog og samarbejde med de forskellige aktører på folkekirkens område, herunder medarbejder- og arbejdsgiverorganisationer, ansatte, frivillige samt øvrige interessenter på folkekirkens område.

Dine arbejdsopgaver

Opgaverne i kontoret er meget alsidige og rummer derfor gode muligheder for en afvekslende hverdag og faglig udvikling.

Dine primære arbejdsopgaver vil være:

  • at fortolke og rådgive om regler, overenskomster og juridisk praksis,
  • at bistå med udarbejdelse og implementering af aftaler og lovregler,
  • at forberede og gennemføre forhandlinger med eksterne parter,
  • at deltage i projekter herunder periodeprojekter, bl.a. med de faglige organisationer,
  • at holde oplæg for interessenter om bl.a. personalejuridiske emner,
  • at udføre konkret sagsbehandling og træffe afgørelser i fx afskedssager, klagesager eller borger- og ministerhenvendelser,
  • at yde ministerbetjening i bred forstand og
  • at udarbejde beslutningsoplæg og forskellige typer af notater og retsregler.

Du skal således være indstillet på at arbejde med selvstændig skriftlig sagsbehandling, og på at forberede og deltage i møder og forhandlinger med interesseorganisationer, faglige organisationer og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen under Finansministeriet.

Du vil få mulighed for løbende at beskæftige dig med nye og udfordrende opgaver – på egen hånd såvel som i samarbejde med kollegaer i kontoret og i departementet – og du vil have gode muligheder for at påvirke opgaverne, og derigennem opnå både faglig og personlig udvikling.

Vi er 11 kollegaer i kontoret, 8 fuldtidsansatte og 3 studenter, med brede kompetencer og erfaring, og sørger for en grundig oplæring af dig.

Om dig

Vi forventer, at du har en juridisk kandidatuddannelse eller tilsvarende. Vi ser gerne, at du har nogle års erfaring med personalejura og HR – gerne fra en offentlig ansættelse i en politisk ledet organisation.

Derudover forventer vi, at du:

  • har gode faglige kompetencer og solid viden om forvaltningsret, personalejura og HR,
  • kan formidle sikkert skriftligt og mundtligt,
  • kan sætte dig ind i sager, der kræver såvel juridisk som politisk forståelse,
  • har evnen til at omsætte juridiske overvejelser til politiske beslutningsoplæg,
  • kan tænke strategisk og omsætte beslutninger til konkrete handlinger og resultater,
  • har let ved at beherske it-værktøjer og har digital forståelse, og
  • har en åben og lyttende tilgang.

Det er et plus hvis du:

  • har erfaring med at arbejde i en offentlig organisation,
  • kan navigere i en politisk styret organisation med mange interessenter,
  • har gennemslagskraft og evnen til at drive processer både internt og eksternt,
  • kan arbejde struktureret og med overblik, og
  • har et stort engagement, er motiveret og nysgerrig.

Løn- og ansættelsesvilkår

Du bliver ansat som fuldmægtig eller specialkonsulent i en fuldtidsstilling med en ugentlig arbejdstid på 37 timer. Ansættelse og aflønning sker i henhold til overenskomsten mellem Finansministeriet og en række akademikerorganisationer for akademikere i staten (AC-overenskomsten). Der er mulighed for at forhandle et eventuelt kvalifikationstillæg i forbindelse med ansættelsen. Du kommer til at referere til chefen for Folkekirkens HR.

Er du interesseret?

Vil du høre mere om stillingen kan du kontakte chef for kontoret for Folkekirkens HR Kristina Overgaard Bertelsen på tlf.: 24 78 33 23, eller pr. mail: kob@km.dk.

Stillingen er til besættelse hurtigst muligt, og vi ser frem til at modtage din ansøgning med CV, eksamenspapirer og eventuelle bilag via knappen ”Søg stillingen” senest søndag den 18. januar 2026.

Vi forventer at holde ansættelsessamtaler i uge 4-5.

By-, Land- og Kirkeministeriet

Som ansat i By-, Land- og Kirkeministeriet bliver du del af en organisation med ca. 240 ansatte i henholdsvis departementet samt Plan- og Landdistriktsstyrelsen. Vores hverdag er præget af høj faglighed og engagement, hvor sparring og samarbejde er i højsædet. Vi lægger vægt på at være en attraktiv og innovativ arbejdsplads med et uformelt arbejdsmiljø, og så har vi til huse i hjertet af København.

Du kan læse mere om By-, Land- og Kirkeministeriet på www.km.dk.

Ministeriet ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund og opfordrer derfor alle interesserede uanset personlig baggrund til at søge stillingen.

Jobbet er i Region Hovedstaden i København kommune, se flere Specialkonsulent jobs i København eller Region Hovedstaden

Oprettet 18 december og udløber 18 januar. Kilde: Jobnet

Kontakt: Kristina Overgaard mariacoopercharles78kobspencersandoval@kmturner-rivasmorris-bakercarpenter-edwards.dk +4524783323

Lignende jobs