Visionær Sektionsleder for Digital Udvikling i Lægemiddelstyrelsen
/ digitalisering / projektledelse / strategi
Er du en visionær og erfaren leder inden for offentlig digitalisering, og har du lyst til at stå i spidsen for vores IT- og digitale udvikling?
Som sektionsleder for Digital Udvikling skal du kunne arbejde på tværs af organisationen, lede projektledere, arkitekter og udviklere og samtidig have solid erfaring med styring af eksterne udviklingsleverandører på både store og små projekter. Hvis du vil drive den digitale transformation i en af Danmarks mest komplekse og samfundskritiske styrelser, er dette en mulighed, du bør overveje.
Dine primære arbejdsopgaver
Stillingens vigtigste opgave er ledelse af styrelsens udviklingssektion, hvor større IT-projekter gennemføres, udvikles og designes rent løsningsmæssigt. Det er således fagligt tung personaleledelse i et forretningskritisk område, hvor en stor del af styrelsens digitale fremtid formes.
Du får ansvaret for en stærk og specialiseret sektion med projektledere, løsningsarkitekter og forretningsudviklere, som hver især bringes i spil på de rette tidspunkter i styrelsens vigtigste IT- og digitaliseringsprojekter.Dit referencepunkt er IT-Enheden, som er delt op i to sektioner og en mindre stab. Selve enheden ledes af en enhedschef, som er styrelsens IT-chef, og vi er omkring 26 medarbejdere, der alle har porteføljeledelses- og styringsopgaver. Størstedelen af udvikling, drift mm. er outsourcet til professionelle leverandører, og det er styringen heraf, samt sikring af styrelsens forretningsmæssige behov, der er sektionens hovedopgave.
Din hverdag hos os
Du skal programlede den digitale udvikling i styrelsen med høj faglighed, professionalisme – og stærk relationsopbygning. Med afsæt i vores nye digitaliseringsstrategi skal du sikre, at mulighederne for digital optimering – både interne og eksterne – identificeres, prioriteres og realiseres.Du bliver en central drivkraft i transformationen, hvor du både inspirerer, sætter retning og skaber følgeskab på tværs af huset.Din evne til at tænke uden for boksen og skabe følgeskab er derfor afgørende for at skabe en succesfuld udviklingssektion.
Vi arbejder ambitiøst med modernisering af systemlandskabet og er i gang med at udfase og erstatte ældre løsninger, uden at det må påvirke den kritiske drift. Teknologier som Microsoft 365, SharePoint, Teams, RPA, Power Automate og Sitecore er – eller bliver – en del af vores digitale fundament.I den proces er vi på vej ud af en række gamle systemer, der skal erstattes og dekommisioneres uden at dette påvirker styrelsens drift og de opgaver, systemerne løser i dag, da nogle af disse er meget kritiske for det danske samfund.
Hele organisationen bliver derfor din spilleplade, og du arbejder sammen med forretningen, resten af enheden og din sektion om at identificere og bringe digitale løsninger til live. Konteksten er dynamisk, så du vil få stor indflydelse på sektionens organisering, interne processer og samspil med andre. Vi arbejder nationalt og i udpræget grad europæisk og internationalt, hvor vi positionerer os stadigt stærkere.
Du får en nøglefunktion i de interne beslutnings- og projektprocesser, herunder design, styregrupper, platformsvurderinger og ledelse i hele IT-enheden.
Din uddannelse, erfaring og personlige kvalifikationer
Vi søger en leder med solid erfaring inden for offentlig digitalisering og teknologiledelse, som kan stå i spidsen for komplekse udviklingsprojekter og skabe retning i et tværfagligt miljø. Du har praktisk ledererfaring, er vant til at arbejde i en politisk styret organisation og kan navigere sikkert i en matrix med mange interessenter. Du trives i rollen som både strateg og eksekverende leder og kan omsætte forretningsbehov til digitale løsninger, der skaber reel værdi.
Vi forventer, at du:
- har en relevant uddannelse
- har dokumenteret ledelseserfaring inden for offentlig digitalisering
- har erfaring med at lede projektledere, arkitekter og tekniske profiler
- har erfaring med leverandørstyring og eksterne udviklingsteams
- kan lede større transformationer og teknologiske moderniseringsprocesser
- kan træffe beslutninger og bevare overblikket i komplekse og pressede situationer
- har stærke kommunikative evner – både skriftligt og mundtligt
Vi tilbyder
En stilling med stort ansvar, dybe ledelsesopgaver og et spændende samarbejde på tværs af huset på alle niveauer, samt samarbejde om IT-relaterede opgaver uden for styrelsen, f.eks. sammen med andre styrelser. Du får en udadvendt og vigtig rolle på en arbejdsplads i rivende udvikling med dygtige kollegaer, god plads til at udvikle personlige og faglige kompetencer, og du bliver en del af en enhed med et godt sammenhold og god humor.
Om IT- og Digitaludvikling
Du bliver en del af Lægemiddelstyrelsens IT-enhed, hvor vi med høj faglighed, godt sammenhold og god humor skaber fælles løsninger. Enheden er en del af Lægemiddelstyrelsens stab og refererer til vice-direktøren. For Lægemiddelstyrelsen er medarbejderne vigtige og arbejdsmiljøet er dokumenteret godt.
Om ansættelsen
Du bliver ansat efter gældende overenskomst.
I Lægemiddelstyrelsen træffer vi afgørelser i myndighedssager, og det er vigtigt for os, at man ikke kan stille spørgsmål ved vores habilitet. Derfor er det en forudsætning, at du ikke ejer aktier, anparter, andele eller lignende i en lægemiddel- og/eller medicovirksomhed. Du har dog en vis periode til at sælge dem, hvis du i dag ejer såkaldte medarbejderaktier i en lægemiddel- og/eller medicovirksomhed.
Kontakt os gerne
Få mere at vide om stillingen ved at ringe til Enhedschef Lars Henningsen på 20521207. Du kan læse mere om os og vores opgaver på Lægemiddelstyrelsen.dk.
Er du interesseret?
Klik på "Søg stillingen" og send os din ansøgning med CV.
Vi regner med at holde ansættelsessamtaler i uge 51 og uge 2. Test kan indgå i forløbet mellem 1. og 2. samtale. Ansættelsesdato er den 1. marts 2026 eller snarest muligt.
Lignende jobs