Juridisk Konsulent til Socialretsligt Vikariat i Odense
Jurist / socialret / kontraktudarbejdelse / myndighedsopgaver
Ønsker du at arbejde med juraen på det sociale område, herunder særligt i forhold til misbrugs- og alkoholbehandling samt børn- og ungesager? Og har du mod på at udarbejde kontrakter på socialområdet? Så er det dig, vi sørger i Politik & Jura.
Som vores barselsvikar har du nu mulighed for at bringe dine juridiske kompetencer i spil for at skabe positive forandringer i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen.
Om Jobbet
I Politik & Jura skal vi bidrage til Beskæftigelses- og Socialforvaltningens mål om at få flere borgere i job og uddannelse. Vi søger nu en dygtig kollega til et barselsvikariat, der skal hjælpe os med at komme i mål. Politik & Jura er en del af Ledelsessekretariatet, som har til opgave at understøtte den administrative ledelse i forvaltningen.
I stillingen vil mange af dine opgaver særligt være på socialområdet. I forvaltningen har vi stort fokus på at binde social- og beskæftigelsesområdet sammen, hvorfor du også skal være med til at bygge bro mellem områderne.
Du skal bidrage med juridisk forståelse og skal anvende din viden til at løse en bred vifte af juridiske opgaver. Det kræver, at du indsamler og formidler relevante informationer mellem forskellige aktører. Du har stærke koordinationsevner og kan formidle komplekse områder, så alle kan forstå dem.
Som jurist kan dine opgaver blandt andet omfatte:
- Understøttelse af og samspil med ledelsen i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen
- Fortolkning og formidling af relevant lovgivning – med særligt fokus på reglerne om særlig støtte til voksne, herunder misbrugs- og alkoholbehandling
- Udarbejdelse og kvalitetssikring af kontrakter og driftsaftaler på det sociale område. Fx kontrakter med mindre kommuner, der ønsker vores hjælp til at dække deres forsyningsforpligtelse eller aftaler med samarbejdspartnere som Kirkens Korshær, der driver et herberg i tæt samarbejde med os
- Besvarelse af ad hoc-spørgsmål fra og intern undervisning af forvaltningens afdelinger
Om os
I Politik & Jura er vi 11 konsulenter, 7 jurister og 2 studentermedhjælpere, som til sammen løser tre hovedopgaver.
Vi udarbejder dagsordenssager – primært til Beskæftigelses- og Socialudvalget – og håndterer henvendelser til forvaltningen fra borgere, interessenter, politikere m.fl. i samarbejde med forvaltningens andre afdelinger.
Derudover yder vi, dels konsulentunderstøttelse i form af udarbejdelse af strategier, notater, facilitering af workshops og deltagelse i udviklingsprocesser – ofte i samarbejde med andre kolleger fra staben - og dels juraunderstøttelse, som inkluderer juridisk rådgivning af medarbejdere, ledere og chefer, udarbejdelse af kontrakter, implementering af ny lovgivning m.m.
Endelig understøtter vi alle sammen forvaltningen i implementeringen af en række større strategiske projekter, fx Beskæftigelsesreformen og Værdighedsreformen. I afdelingen tror vi på, at vi udfører vores arbejde bedst muligt, når vi samarbejder på tværs af jura- og konsulentgruppen og proaktivt bidrager med vores bud på en optimal løsning.
Om dig
Du er positiv, god til at samarbejde og besidder en høj etik, og så har du lyst til at arbejde et sted, hvor dit arbejde gør en forskel.
Det er en fordel, hvis du har erfaring som juridisk konsulent i en kommune, styrelse eller lignende, hvor du har været vant til både at fortolke og formidle juridisk viden på tværs af niveauer, men det er ikke et krav. Du kan agere fortroligt i det politiske og administrative krydsfelt, har en udbredt organisatorisk forståelse og kan begå dig i en stor organisation. Du har solide kommunikative evner, en god situationsfornemmelse og kan arbejde selvstændigt. Du skal kunne håndtere situationer, der kræver hurtig handling, og udvise sikker dømmekraft og sans for detaljen.
Vi ser gerne, at du:
- Har en solid juridisk metode og konkret erfaring med de lovområder, vi arbejder med i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen, herunder særligt serviceloven, barnets lov og sundhedsloven
- Har stærke analytiske kompetencer og kan arbejde systematisk og selvstændigt
- Kan kommunikere klart og tydeligt i skrift og tale – med blik for målgruppen
- Har erfaring med udarbejdelse af kontrakter
- Befinder dig godt i embedsmandsrollen
- Har erfaring med udarbejdelse af oplæg og notater
- Kan sikre grundig opfølgning og er god til at samarbejde på tværs af niveauer
Det er væsentligt, at du har drive og stiller høje kvalitetskrav til dig selv og dine resultater.
Vi tilbyder
Vi tilbyder en stilling i en velfungerende afdeling, hvor vi møder hinanden i øjenhøjde, med tillid og gensidig respekt – uden skjulte dagsordener. Vi har et højt fagligt ambitionsniveau, og du kommer til at arbejde tæt sammen med kolleger, ledere og chefer i egen forvaltning og i resten af kommunen. Særligt ved udarbejdelse og kvalitetssikring af driftsaftaler mv. vil du indgå i et tæt samarbejde med ledere og chefer, hvor kommunikation og omstillingsparathed er vigtige kompetencer.
Vi tilbyder en høj grad af fleksibilitet, et godt arbejdsmiljø og en buddy-ordning, hvor du i starten af din ansættelse vil modtage sparring og feedback på dit arbejde fra en erfaren kollega i afdelingen. Vi giver rum til et fleksibelt arbejdsliv med mulighed for hjemmearbejde, når opgaverne tillader det.
Vi tilbyder et job med en varieret hverdag på en dynamisk arbejdsplads, hvor du både kan sætte dit eget præg på jobbet og få indblik i Odense Kommunes forvaltning og organisation. Du får desuden mulighed for personlig udvikling i et spændende og selvstændigt job – på Fyns største arbejdsplads.
Løn- og ansættelsesforhold
Løn- og ansættelsesforhold sker i henhold til gældende overenskomst mellem KL og den forhandlingsberettigede organisation. Stillingen er til ansættelse på fuld tid og med start den 1. januar 2026 eller før.
Vil du vide mere?
Du kan kontakte afdelingsleder Anders Birkelund på tlf. 23 23 38 77 for yderligere information om stillingen eller juridisk specialkonsulent Didde Herskind Sløk på tlf. 21 52 12 42. Du kan læse mere om os på Odense Kommunes hjemmeside.
Det praktiske
Ansøgningsfrist er søndag den 23. november 2025. Vi indkalder med kort varsel og forventer at afholde samtale onsdag den 26. november 2025. Vi gør opmærksom på, at der i rekrutteringsforløbets sidste fase kan indgå indhentning af referencer.
Om Beskæftigelses- og Socialforvaltningen
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen arbejder hver dag på at få flere odenseanere i job og uddannelse. Det er kerneopgaven, og den løser vi med et fast fokus på effekten – vi gør det, der virker. Forvaltningens opgaver spænder bredt, og de cirka 1400 ansatte arbejder med bl.a. jobformidling, udbetaling af ydelser, stofbehandling og tilbud til socialt udsatte.
Opgaverne er vidt forskellige, men alle medarbejdere er med til at gøre en forskel, både for den enkelte borger og for hele Odense, ved at sikre, at flere kommer i uddannelse og job, og at flere odenseanere er sunde og trives.
Lignende jobs
GDPR-jurist til strategisk projektstilling i Odense Kommune
Se flere Jurist jobs i Odense eller hele Region Syddanmark