Konsulent til budgetenheden i Teknik- og Miljøforvaltningen, København
Specialkonsulent / Københavns Kommune / budget / økonomi / forvaltning / Fuldtid / Fuldtid / Estimeret lønniveau ca. 40.000 - 55.000 kr/md
Vil du være med til at udvikle styringen af et område med stort politisk bevågenhed og direkte betydning for københavnerne?
Vil du stå i spidsen for at udvikle, koordinere og sikre gennemsigtighed i Teknik- og Miljøforvaltningens takster og bevillingsstyring?
Så er du måske vores nye kollega.
Om os
Du bliver ansat i Stab Budget i Teknik- og Miljøforvaltningens Område for Økonomi. Stab Budget er en central budgetenhed med 18 medarbejdere, som bl.a. er ansvarlige for den politiske budgetproces, effektiviseringsstrategien og forvaltningens bevillingsstyring, budgetlægning og budgetopfølgning. Enheden har endvidere ansvaret for betjening af det politiske udvalg, direktion og ledelsen vedr. forvaltningens økonomi. Enheden har et stærkt fagligt og socialt sammenhold, hvor opgaverne løses i fællesskab, og hvor der er gode muligheder for faglig udvikling.
Om stillingen
Vi søger en erfaren og struktureret konsulent, der kan varetage en central og koordinerende rolle i forvaltningens økonomiområde. Du bliver en nøgleperson i både den politiske betjening og den interne sparring med økonomipartnerne. Du vil få en vigtig rolle i udviklingen af den fremtidige styring på et at forvaltningens vigtigste styringsområder, nemlig beregning og politisk behandling af de takster, som københavnerne betaler for en række af de opgaver, som forvaltningen løser for dem. Vi leder efter dig, der har lyst til at tage ejerskab for processerne, fastsætte governance på området og tænker fremad.
Takster er et centralt styringsredskab i forvaltningen og spænder bredt – fra affalds- og miljøområdet til udeservering og erhvervsaktiviteter. Det er et komplekst område med stor betydning for både borgere, virksomheder og den kommunale økonomi – og det får ofte politisk opmærksomhed.
Vi søger en konsulent, der kan tage ansvar for at sætte standarder for takstfastsættelsen, rådgive økonomipartnerne, der beregner takster, sikre dokumentation af beregningsgrundlaget og udarbejde den politiske sagsfremstilling, når taksterne ændres.
Du bliver processuelt og fagligt ledende på takstområdet, og du får stor indflydelse og muligheden for at præge processer, modeller, budgetlægningen og løsninger – i et tæt samspil med økonomipartnerne og ledelsen til gavn for både organisationen, politikere og borgere. Vi arbejder ambitiøst med at gøre området mere transparent og sikre bedre budgetstyring – og du får en central rolle i denne udvikling.
Du vil få mulighed for at bringe din politiske og økonomiske forståelse i spil og for at sætte dig eget præg på opgaveløsningen. Du kommer til at samarbejde på tværs af en stor organisation og får brug for at skabe struktur og overblik og opbygge gode relationer til dine kolleger.
Du vil opleve, at selvom du har en central rolle i at sikre fremdrift i opgaverne og for at forvaltningens takster opgøres og fremstilles korrekt, så løses opgaverne i et stærkt fagligt fællesskab, hvor alle skal bidrage til, at resultaterne nås. Din rolle bliver at skabe og bære dette faglige fællesskab, så økonomipartnerne sikres gode rammer i de konkrete takstberegninger.
Dine primære opgaver bliver at
- sikre gennemsigtighed i takst- og indtægtsgrundlaget i de poliske sagsfremstillinger til direktion og udvalg
- udvikle governance for forvaltningens takstområde, herunder at fastsætte standarder for takstberegninger og styring af forvaltningens indtægter
- koordinere arbejdet med takster på tværs af forvaltningens afdelinger, herunder sikre en struktureret proces fra takstberegning til takstvedtagelse
- bistå økonomipartnerne med rådgivning og sparring i forbindelse med takstberegning og -anvendelse
- etablere og drive et fagligt fællesskab i økonomi for de medarbejdere, der varetager opgaven vedr. styringen af takstområdet
Vi forventer, at du
- er skarp til at sætte retning og skabe klare rammer – og har blik for at drive processer sikkert i mål
- tænker i helheder og kan omsætte strategiske mål til konkrete rammer og styringsværktøjer
- har flair for at navigere i en politisk kontekst og kan omsætte faglig viden til et politisk beslutningsgrundlag
- er god til at samarbejde og koordinere på tværs af fagområder
- har erfaring med kommunal økonomistyring og evt. kendskab til styring af takstfinansierede områder
Vi tilbyder
- et spændende og udviklende job i en organisation med fokus på faglighed og samarbejde
- en central rolle med stor berøringsflade i organisationen
- gode muligheder for faglig sparring og udvikling
- et uformelt og arbejdsmiljø med højt til loftet, stort engagement og god trivsel
Ansættelsesvilkår
Stillingen er på fuld tid. Løn- og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomst med mulighed for ansættelse som special- eller chefkonsulent afhængig af kompetencer. Forventet tiltrædelse den 1. marts 2026 eller efter aftale.
Vil du vide mere?
Kontakt områdechef Terese Pelle Clemmensen på 21 65 47 90.
Søg via linket senest fredag den 9. januar 2026
Vi indkalder til samtaler løbende.
Om Teknik- og Miljøforvaltningen
Teknik- og Miljøforvaltningen varetager myndighedsopgaver og servicerer borgere og erhvervsliv blandt andet inden for miljøområdet, lokalplanlægning, byfornyelse, byggesagsbehandling og trafikområdet. Desuden er det Teknik- og Miljøforvaltningen, der står for renholdelse, vedligeholdelse og udvikling af byens veje og parker, foretager parkeringskontrol og driver de københavnske kirkegårde. Vi beskæftiger ca. 2.400 medarbejdere og administrerer et bruttobudget på knap 4,1 mia. kr.
Jobbet er i Region Hovedstaden i København kommune, se flere Specialkonsulent jobs i København eller Region Hovedstaden
Oprettet 17 december og udløber 9 januar. Kilde: Jobnet
Kontakt: Terese Pelle Clemmensen +4521654790
Lignende jobs